Marketing otacza nas ze wszystkich stron, a konkurencja w branży jest bardzo duża. Nic dziwnego, że marketingowiec chce wyróżnić się na tle innych i stara się proponować nowe strategie. Jednak nie każdy pomysł na promocję i sprzedaż jest dobry. Skutkiem źle przeprowadzonej kampanii może być obniżenie zainteresowania ze strony odbiorcy, a nawet niechęć do działań danej firmy. Jakie są najczęstsze błędy marketingowca?

Nachalność

Nadgorliwość i uporczywe próby skontaktowania się z klientem w celu zaprezentowania mu usług lub produktów to prosta droga do porażki. Do nachalnego marketingowca łatwo się zniechęcić, bo psychologia odwrotna uczy nas, że im bardziej chcemy kogoś do czegoś nakłonić, tym bardziej jest on nieskory do ulegania presji. Codzienne (nie mylić z regularnymi!) maile i SMS-y z przypomnieniem o promocji? Brak możliwości wypisania się z newslettera? Takie działania sprawią, że odbiorca będzie czuł się przytłoczony.

Niewyciąganie wniosków

Każda szanująca się agencja reklamowa powinna prowadzić analizę przeprowadzonych działań oraz raportować wyniki. W ten sposób można nie tylko wyeliminować błędy, ale również powielać w przyszłości te czynności, które przyniosły dobre efekty. Jednak niektórzy marketingowcy nie tylko nie prowadzą żadnych badań, ale też bagatelizują proces zbierania danych o klientach. A to sprawia, że każdą kolejną kampanię należy zaczynać praktycznie od zera.

Brak programów lojalnościowych = nielojalny klient

Warto dbać o stałych klientów. Ta niby oczywista zasada nie zawsze ma odzwierciedlenie w rzeczywistości. Wiele przedsiębiorstw nie prowadzi żadnych programów lojalnościowych, przez co ich potencjał marketingowy jest znikomy. Ludzie często przywiązują się do danej marki i lubią, gdy firmy wyróżniają ich za regularne zakupy, udostępnienie danych osobowych itd. Odbierając im tę możliwość, skazujemy się na porażkę.

Wskazana jest przede wszystkim czujność

Powyższe przykłady to tylko niektóre z wielu przypadków niewłaściwego podejścia do marketingu. Najlepszym sposobem na uniknięcie tych i innych błędów marketingowca jest przede wszystkim śledzenie branżowych nowinek oraz zachowanie odpowiedniej dozy samokrytycyzmu.