Poniższy tekst dedykuję wszystkim tym, którzy są na rozstaju dróg wobec wyboru pomiędzy loterią a konkursem. Pomimo, że cel obydwu najpopularniejszych narzędzi marketingowych jest jednakowy – pozyskanie nowych klientów, poprawienie wizerunku firmy oraz wzrost zysków w przedsiębiorstwie, to przebieg każdego z nich jest zupełnie inny. Różnice są widoczne już przy wstępnej analizie, a więc warto już na początku rozważyć wszystkie ewentualności, aby wybrać tę najlepszą dla siebie i swojego otoczenia opcję.

Jak już wiemy, loteria może być skutecznym sposobem na wsparcie Twojej firmy. Dbając o jej wszystkie szczegółowe elementy przyniesie korzyści, które spełnią Twoje oczekiwania sprzedażowe oraz zapewnią zwiększenie zysków. Jednakże, informacje z poprzedniego artykułu uświadamiają nas, że poprawnaorganizacja tego typu akcji promocyjnej nie należy do najłatwiejszych, a brak jej właściwego opracowania może spowodować wiele negatywnych następstw. W związku z tym, że jest ona uzależniona od wielu czynników zewnętrznych m.in. tj. regulacje prawne, czy kontrola Izby Celnej zainteresowani jej przeprowadzeniem często napotykają szereg barier na jej drodze. Należy pamiętać i kontrolować jej przebieg ponieważ konsekwencją źle opracowanej loterii zorganizowanej jest odpowiedzialność karnoskarbowa. Celnym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług agencji reklamowych, które mogą kompleksowo przeprowadzić akcję oraz dopilnować jej detali powiązanych z normami regulowanymi w Ustawie o grach hazardowych.

Jeżeli uznasz, że organizacja loterii na tę chwilę przerasta Twoje możliwości czyli np. nie masz wystarczająco dużo czasu na szczegółowe rozpracowanie jej planu to może się okazać, że trafnym wyborem dla wzmożenia efektów Twojej pracy będzie nie loteria, a konkurs.

Konkursy są świetnym rozwiązaniem dla firm które chcą pozyskać nowe, szersze grono odbiorców. Sprawdzą się zarówno w rozpropagowaniu już istniejących produktów, jak i przy rozpowszechnieniu promocji nowych czy niedawno wprowadzonych na rynek usług. Popularność tej akcji wynika z ich przystępności oraz możliwości szybkiej organizacji (zdecydowanie szybszej niż w przypadku loterii). Innowacyjna koncepcja na dopasowany do Twoich potrzeb mechanizm konkursu może zapewnić firmie lepszą rozpoznawalność, ale także w efekcie zwiększyć zyski.

Podejmując decyzję o organizacji konkursu musisz zadecydować o jego formie. Możesz wybrać pomiędzy standardowymi konkursami konsumenckimi bądź konkursami online. Kolejnym krokiem jest zastanowienie się nad kwestią przyjmowania zgłoszeń konkursowych. Mogą one zostać zrealizowane poprzez: SMS-a, stronę internetową, media społecznościowe (Facebook, Instagram), bądź standardowe kupony lub zdrapki.

Atutem realizacji konkursu może okazać się także brak szeroko pojętej biurokracji oraz inwestycji w gwarancję bankową co pozwala na znaczną oszczędność czasu i pieniędzy. Pamiętaj, że przy organizacji konkursu głównym czynnikiem wpływającym na ogłoszenie zwycięzcy jest wykonanie zadania konkursowego, które będzie charakteryzować się oryginalnością i unikatowością w opinii jury. Reasumując, im większe zaangażowanie uczestników tym lepiej. W loterii wpływ na ostateczny wynik ma wyłącznie przypadek. W akcji nie mamy możliwości działania na jej ostateczny przebieg, a o wynikach akcji decyduje wyłącznie los.

Zastosowanie którejkolwiek z wymienionych powyżej akcji jest bardzo korzystne dla Twojej firmy oraz wpływa na pozytywne postrzeganie jej wizerunku. Nawiązanie kontaktu z potencjalnym klientem pozwala na bezpośrednie przedstawienie oferty oraz zbudowanie trwałych relacji pomiędzy marką a odbiorcą co w ostateczności zwiększy sprzedaż.