Czym jest loteria?

Zacznijmy od początku, aby w zupełności zrozumieć sens, mechanizm oraz możliwości wykorzystania loterii do promocji Twojej marki. Zgodnie z Ustawą o grach hazardowych loteria jest to gra, której nagrodą mogą być środki pieniężne lub wygrane rzeczowe. Wynik gry jest zależny od przypadku losowego, natomiast jej warunki muszą zostać spełnione zgodnie z określonym regulaminem. Warto mieć świadomość, że istnieje kilka rodzajów loterii m.in. promocyjne, audiotekstowe, fantowe, pieniężne.

 

W celach marketingowych najczęściej korzysta się z dwóch pierwszych, wymienionych typów loterii. Aby najefektywniej dopasować rodzaj loterii do założeń Twojego planu, poniżej przedstawiam krótki opis każdej z akcji.

Loteria promocyjna – jest to akcja, w której uczestniczy się poprzez dokonanie zakupu produktu lub usługi, i tym samym bierze się w niej nieodpłatny udział.

Loteria audiotekstowa – jest rodzaj gry losowej, w której uczestniczy się za pośrednictwem odpłatnego połączenia telefonicznego lub wiadomości tekstowej (SMS).

Czy warto organizować loterię?

Loteria może być wyjątkowo efektywnym sposobem wspierającym Twoją firmę. Może przynieść Ci szereg korzyści, spełnić oczekiwania sprzedażowe oraz zoptymalizować zyski. Jeżeli jesteś optymistą zapewne bardzo spodobała Ci się powyższa teza. Jednakże, brak właściwej organizacji, nieszczegółowe opracowanie jej zasad, nieumiejętne określenie warunków stanowiących możliwość w jej uczestnictwie oraz zaniechanie najmniejszych szczegółów prowadzących do realizacji końcowej mogą równać się katastrofie. Obiektywnie rzecz biorąc, aby loteria promocyjna przyniosła zamierzony, korzystny efekt, który ma na celu popularyzację Twoich produktów i usług musi polegać na właściwej organizacji. Pod hasłem odpowiedniej organizacji kryje się szereg czynników zewnętrznych, które mają bezpośredni wpływ na początek Twojej przygody z tego typu promocją.

O czym warto wiedzieć przy organizacji loterii?

Już wiesz czym jest loteria oraz masz świadomość jej ewentualnych konsekwencji. Jeśli uważasz, że nic nie stoi na przeszkodzie aby wszcząć działania promocyjne za pomocą tej metody zwróć szczególną uwagę na poniższe wskazówki. Organizacja akcji jest uzależniona od wielu czynników m.in. tj. regulacje prawne, zezwolenia oraz nadzór Izby Celnej. Podstawą prawną do realizacji procesu loterii w Polsce są przepisy oraz normy regulowane w Ustawie o grach hazardowych. Nieodzownym elementem urządzenia loterii jest uzyskanie zezwolenia od dyrektora Izby Celnej właściwego według miejsca siedziby organizatora loterii. Zgodnie z prawem przedstawiciel organu Izby Celnej w ciągu dwóch miesięcy powinien odpowiedzieć na wniosek składany w związku z udzieleniem zezwolenia na organizację loterii. Decydując o formie przeprowadzenia akcji ustanawiasz sposób na wzięcie udziału w loterii, które może zostać zrealizowane m.in. poprzez: SMS-a, stronę internetową, bądź standardowe kupony czy zdrapki. Losowanie zwycięzców loterii może być przeprowadzone poprzez umieszczenie losów w urnie, bądź za pośrednictwem zarejestrowanego urządzenia do losowania nagród czyli tzw. kiosku multimedialnego. Podczas doboru nagród warto zwrócić uwagę na ich wartość, ponieważ każda nagroda przekraczająca kwotę 2.280 zł brutto opodatkowana jest 10% podatkiem. Kwoty poniżej wskazanej wartości ulegają zwolnienia z dodatkowej opłaty.

Co dwie głowy to nie jedna…

Reasumując, organizacja loterii może być idealnym rozwiązaniem oraz w efekcie końcowym może wpłynąć na Twoją sprzedaż oraz siłę Twojej marki. Pamiętaj jednak, że loteria jest procesem wieloetapowym, której sedno tkwi we właściwym przygotowaniu. Prawdą jest, że istnieje możliwość samodzielnej organizacji loterii ale nie należy ona do najłatwiejszych przedsięwzięć. Podczas przygotowań do akcji istnieje wiele ważnych detali składających się na bezpośredni efekt promocji. Czasami problemem okazuje się brak wiedzy i kompetencji koniecznych do realizacji akcji. Uniknięciem tego typu kłopotów jest skorzystanie z usług profesjonalistów. Wykwalifikowani doradcy, pracownicy agencji reklamowych czyli obeznani entuzjaści marketingu mogą w pełni rozpoznać, a w następstwie zaspokoić Twoje potrzeby. Doświadczony zespół dołoży wszelkich starań, by każda loteria była dopasowana do założeń Twojego budżetu i przyniosła spodziewany wzrost sprzedaży.